TS1000 problemen.

Moderator: timundstruppi

Antworten
Willem H.N.

TS1000 problemen.

Beitrag von Willem H.N. »

Ik ben weer eens terug na ongeveer 2 a 3 jaar omdat ik weer een TS1000 in bezit heb
en natuurlijk met enkele moeilijk te vinden oplossingen.
Ten eerste zit ik met de VU verlichting met weinig licht , ik meet op de lampjes een spanning
van 4,8 volt dc terwijl er 12 v lampjes in zitten .
Mijn vraag , klopt de spanning? en zo niet waar komt de spanning weg en op welke
print zou ik moeten zoeken.
Ten 2 de , de tiptoetsen werken soms wel en soms niet , ook daar zou ik graag willen weten waar te zoeken
zodat ik voorlopig even verder kan of alles dan een beetje werkt.
m.v.g. Willem.
timundstruppi

Re: TS1000 problemen.

Beitrag von timundstruppi »

Mampfi, de TS1000-expert, kan je vast wel helpen.

Controleer eerst de spanningen in de voeding.

Maar ik heb geen verstand van bandrecorders.

Der letzte Satz hört sich schon komisch an... :lol: :lol: :lol:
mampfi
Administrator

Beitrag von mampfi »

Hallo Willem,
in de VU-instrumenten horen lampjes van 7 V/80 mA = 0,5 W. De lampjes van 12 V zijn dus in ieder geval verkeerd.
Deze worden gevoed door de +B-spanning. Deze is normaal gesproken 5V. Met je gemeten 4,8V is dit misschien grenswaardig, maar waarschijnlijk nog steeds in orde.
In het bekende veilinghuis worden af en toe verlichtingsombouwkits voor de TS 1000 aangeboden. De voetstukken komen uit de 3D-printer. Over het algemeen behoorlijk netjes gemaakt.
In de versie “warm wit” levert dat een echt bruikbaar resultaat op.
Wat betreft de sensortoetsen...
De sensortoetsen zijn geen bijzonder groot succes geweest van Grundig. Als de sensoren soms wel en soms niet werken, zou ik in eerste instantie niet uitgaan van een defect. Het kan zijn dat het gebrek aan luchtvochtigheid tijdens de verwarmingsperiode hierop van invloed is. Dat is mij ook al eens overkomen. Ik zou eerst de sensoroppervlakken goed schoonmaken. Hetzelfde geldt voor de koperen tong van het frontpaneel, die verantwoordelijk is voor de aardverbinding van de sensoroppervlakken. Het is niet voor niets dat velen een afstandsbediening hebben aangeschaft om dit “probleem” te omzeilen.
De twee 5V-spanningen +B en +D worden gemaakt van de 9,5V die van de printplaat M komt. (Van achteren gezien helemaal links met de grote elco). Je kunt ook eens controleren hoe hoog de +D-spanning is. Controleer ook of de 9,5V die van de printplaat M komt, klopt. Het kan zeker geen kwaad om de twee spanningen +B en +D weer op 5V te krijgen, als beide te laag zijn.
Hoe is de spanningskeuzeschakelaar ingesteld? Staat deze op 240V?
Zet deze dan weer op 220V en controleer de spanningen nogmaals.
Maar maak in ieder geval eerst alles schoon.
Jede Menge Grundig Zeugs, garniert mit etwas Revox, Braun, Dual und Sony, an 5 Anlagen.

Grundig forever :D
Willem H.N.

Vriendelijk dank voor uw uiteen zetting en ga er mee aan de slag en kom er bij gelegenheid op terug
want moet er regelmatig even bij weg voor andere werkzaamheden.
grt.Willem
Willem H.N.

Ik heb de spanningsregelaar terug gezet naar 220 volt en meet op print M waar 9,5, volt moet staan , meet ik 6 volt.
Mogelijk moet ik daar wat onderdelen vervangen ?
De VU verlichting heb ik 6,3 volt lampjes in gedaan omdat ik ze had liggen en geeft een heel mooie verlichting in de meters.
Ook heb ik de verleng print geprobeerd om de spanningen te controleren op print M Maar koste een zekering.

De verleng print heeft 1 pen meer dan op M en blijft 1 pen over terwijl ik de bovenkanten van beide printen gelijk heb en
onder 1 pen overblijft.????? ( doe ik iets verkeerd ?

Tips en veertjes ontvet en schoon gemaakt en werkt weer goed.

Nog even wat info: de vorige eigenaar had een losse defecte elko bij zich die van print M/c12 kwam van 10.000uf
en heb volgens schema er 1000uf ingezet.
timundstruppi

Beitrag von timundstruppi »

Let op: het wattage moet correct zijn, anders kan het plastic verbranden.
mampfi
Administrator

Beitrag von mampfi »

Dat is vreemd. De 9,5 V wordt alleen gegenereerd via een gelijkrichter en de condensator C12.
C12 heeft trouwens een capaciteit van 10 mF = 10000 µF. Voor een korte test volstaat ook 1000 µF. Voor een goede werking moet het echter weer een 10000 zijn.
Als je met deze paar onderdelen te weinig spanning hebt, zou ik eens naar de gelijkrichter kijken.
Welke zekering is gesprongen?
De verlengprintplaat leidt alleen de banen door. Als je binnenin het apparaat een baan te veel hebt, volstaat het om op de printplaat M op dezelfde plaats de baan over te houden.
Jede Menge Grundig Zeugs, garniert mit etwas Revox, Braun, Dual und Sony, an 5 Anlagen.

Willem H.N.

Dank voor de toelichting , C12 heeft een capaciteit van 10 mF = 10000 µF.
Ik heb er 1000uf volgens het schema ingezet en zal dat aanpassen/veranderen.
Ook het vu lampje zal ik nog even kijken hoeveel mA het trekt en niet te heet word
natuurlijk want het plastic aantasten is niet de bedoeling.
Betreft de verlengprint met bovenkant gelijk ging er een zekering si6 door van 2,5 Amp.
dus moet onderkant gelijk ? dan blijft boven print M 1 pennetje over van de verlengprint.

Nu is het punt aan beland waar in Sept.2023 een groot bericht staat voor het oplossen
van het heen en weer spoelen en het afspelen.
Ook hier heb ik problemen en zal die berichten eerst even weer doorlezen en
wat onderdelen zien aan te kopen alvorens ik er weer mee begin.
Wordt t.z.t. vervolgt.
grt. Willem.
mampfi
Administrator

Beitrag von mampfi »

Ja, de 2,5A-zekering is voor de 9,5V-voeding.

Antworten

Zurück zu „TS 1000“